In deze aflevering spreek ik met een expert die er wel eens wat slaap voor laat. Herman Maes is marketing strateeg bij iO, docent aan de UHasselt en Thomas Moore hogeschool en heeft een techblog Dailybits.

We hebben het over GDPR wetgeving en of we nu echt schrik moeten hebben van de boetes, maar ook over de Facebook pixel, de illegaliteit van Google Analytics en de bizarre Belgische influencer wetgeving.

Een paar praktische tips om privacy issues te vermijden in je organisatie, vind je hieronder in een handig lijstje.

Links en bronnen over privacy en sociale media

De richtlijnen van de Vlaamse Overheid voor het gebruik van de Facebook pixel vind je hier.

De Vlaamse richtlijnen voor influencers vind je hier. En de social media watchers waar Herman in deze aflevering over spreekt, kun je contacteren via socialmediawatchers.vrm@vlaanderen.be

Op mijn vraag of ‘ambassadeurs van goede doelen’ ook aan de influencer richtlijnen moeten voldoen, kreeg ik volgend antwoord:

“De basisregel is als volgt: als je als persoon een Audiovisuele Mediadienst aanbiedt, en in je online video is er sprake van commerciële communicatie (je krijgt een vergoeding of ander voordeel voor een auditieve/visuele vermelding te doen van een merk, bedrijf of dienst), moet je de regelgeving van het Content Creator Protocol volgen. Dat is dus ook als je commerciële communicatie doet voor een goed doel of een algemeen belang onder de aandacht brengt. Een van de uitzonderingen hierop is zelfpromotie, hierbij is er geen sprake van commerciële communicatie.

Een bekende Vlaming (die een Audiovisuele Mediadienst heeft, bv. zijn Instagramkanaal) en commerciële communicatie doet voor bv. ‘Kom op tegen Kanker’ (hij krijgt dus een vergoeding of ander voordeel van de organisatie), moet dan inderdaad die video, onder andere, labelen met de term advertentie of publiciteit (een hashtag is hierbij niet verplicht). Een volledige uitleg van een duidelijke aanduiding van commerciële communicatie kan je ook op onze website terugvinden.” (e-mail van socialmediawatchers.vrm@vlaanderen.be, 24 januari 2022)

Als burger staan we nu veel kritischer tegenover privacy. Ik merk dat ook bij mijn kinderen, zij denken veel meer na over welke foto’s al dan niet op sociale media mogen staan.

Herman Maes
privacy en sociale media, herman maes, intracto
Herman Maes

Download de tips!

Even een recap nodig? Geen tijd of geen handen vrij om te noteren? Download hier de tips uit de podcast!

Luister hier naar de podcast

Dankjewel Herman voor de praktische tips en interessante inzichten rond privacy en sociale media!

Wat vond je van deze aflevering?

Laat hieronder een reactie achter of schrijf een review op Apple Podcasts, op die manier vinden nog meer mensen deze podcast terug.

Dankjewel!


0 reacties

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *